דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות הטיפול המהיר בפציעה 

מאת    [ 09/10/2012 ]

מילים במאמר: 622   [ נצפה 2366 פעמים ]

אנשים רבים, בין שעוסקים בפעילות ספורטיבית, ובין שלא, נוהגים להגיב בביטול לסימני כאב ולפציעות. "זה כלום, יום יומיים אנוח וזה יעבור...". אז נכון, בחלק מן המקרים, הכאב אכן עובר לאחר יום או יומיים של מנוחה, אך בחלק גדול מהמקרים, הכאב לא חולף ואף מחמיר. מטרת המאמר היא להעביר את חשיבות הטיפול המהיר בכל מקרה של פציעה או הופעת כאבים.

 

מהו הכאב? – הכאב משמש כנורת אזהרה, על כך שמשהו לא תקין בגוף. כמו נורת האזהרה של "תקלה במנוע" שנדלקת ברכב, וגורמת לנו למהר למוסך, כך גם מומלץ לא להתעכב ולהביא את הגוף שלנו לטיפול, ברגע ש"נורת" הכאב שלנו נדלקת.

מה גורם להופעת הכאב? – הכאב מופיע בעקבות גורמים רבים. אצל אנשים שלא עוסקים בספורט, עיקר הכאבים מגיע משחיקה של הגוף. השחיקה נובעת מיציבה לא נכונה (ישיבה ממושכת מול מחשב, שעות רבות של נהיגה, עמידה ממושכת על הרגליים). כאשר היציבה הלא נכונה משתרשת בגוף, מתחילים איתותי כאב (ראש, צוואר, כתפיים, גב תחתון, ברכיים). בהתחלה האיתותים חלשים ומגיעים לעיתים רחוקות. ככל שהזמן עובר, הכאבים מתחזקים ומגיעים לידי השבתת האדם (כאבים כרוניים, פריצות דיסק ובלטים, הקרנות כאב לידיים ולרגליים, מיגרנות). פציעות אלו נקראות פציעות כרוניות – Overuse Injuries.

סיבה נוספת להופעת כאבים אצל אנשים שאינם עוסקים בספורט, היא פציעה הנובעת ממאמץ יתר, מנפילה או מחבלה. מקרים אלו גורמים לפציעות כואבות דיין על מנת שהאדם ילך לטפל בעצמו (מתיחת שריר, קרע בשריר, חבלה במפרק, מכה יבשה). פציעות אלו נקראות פציעות אקוטיות. (הבדלים בין פציעה אקוטית לפציעה כרונית...).

אנשים שעוסקים בספורט, נפצעים לרוב בפציעות הקשורות לספורט שהם עושים. במקרים הקלים, הפציעה מסתכמת בכיווץ שריר או מתיחה קלה בשריר. במקרים קשים יותר, הפציעה יכולה לעבור מקרע בשריר, דרך פגיעה בגידים/רצועות ובמפרקים, ועד כדי שברים בעצמות. רוב הפציעות הינן פציעות שנגרמות ממאמץ יתר, אימון לא נכון ולא מדויק (שחיה, טניס....), או מתוכנית אימונים לא מאוזנת.

 

ישנם לא מעט אנשים ש"חיים" עם הכאב, במהלך השבוע של הכאבים, וממשיכים הלאה בחייהם. כאן מגיעה החשיבות הגדולה בטיפול מהיר בפציעה. הגוף שלנו עסוק כל הזמן בפיצויים. כאשר יש בעיה בצד ימין, צד שמאל מפצה, ועובד קשה יותר. כאשר יש בעיה מקדימה (שרירי בטן חלשים) , אחורי הגוף מפצה ועובד קשה (שרירי גב תחתון). הבעיה מתחילה כאשר הפציעה לא חולפת במהירות, והצד השני עובד כל כך קשה עד שהוא מתעייף. אז מתחילים להופיע שינויים ביציבה, שבתורם משפיעים על כל הגוף. שינויים אלו ביציבה עלולים להוביל לפציעות כרוניות, שעליהן קשה יותר להתגבר.

 

דוגמא מהקליניקה:

הגיע אלי מטופל, בן 35, אדם גבוה וחזק, אשר שיחק בילדותו בקבוצת כדורסל  (כולל אחת מנבחרת הנוער של ישראל). גם לאחר העיסוק המקצועי בכדורסל המשיך לשחק באופן קבוע, עד אשר פצע את הקרסול שלו לפני שנתיים. הפציעה גרמה לו להפסיק לשחק.

כאשר הוא הגיע אלי, הוא דיווח על כאבי גם תחתון כרוניים. הכאבים החלו לפני כשנתיים. המטופל התעלם מהכאבים, עד שהלכו והתחזקו, וגרמו לו לאבד ימי עבודה, ולשכב ימים ארוכים בבית.

בזמן התשאול, עניין הפציעה בקרסול לא עלה, אך הוא סיפר לי שהוא נוהג ברכב, במשך ימים ארוכים.

בטיפול השני, התחלתי לבדוק איתו סיבות נוספות שהיו יכולות להשפיע לו על הגב, והגענו אל הפציעה המדוברת בקרסול.

הפציעה הזו, שלא טופלה כראוי, גרמה למטופל לשינוי בעמידה ובהליכה, ובכך לשינוי ביציבה שלו. השינוי ביציבה הוביל לפציעה כרונית – כאבי הגב.

אם אותו מטופל היה מחלים מפציעת הקרסול באופן מלא, או באופן הכי קרוב למלא, מאוד יכול להיות שהוא לא היה סובל מהגב, והוא היה עובר את ימי הנהיגה הארוכים ביתר קלות.

לסיכום: ברגע שהכאב שהופיע לא חולף לאחר יומיים שלושה – צאו וטפלו בו. אם מופיע כאב חזק בבת אחת, טפלו בעצמכם בטיפול R.I.C.E., ופנו לקבלת טיפול הולם. עיסוי, שיאצו, טוינא הם טיפולים שעובדים נהדר, ומקילים על כאבים שונים בגוף ועל בעיות יציבה. טפלו בעצמכם מיד על מנת להימנע מפציעות קשות יותר בעתיד.

 

בועז דקל - מטפל רב תחומי עיסוי רקמות עמוקות עיסוי ספורטאים עיסוי שוודי דיקור סיני קניזיו-טייפינג http://www.boazdekel.co.il מרצה לקבוצות בנושא רפואה משלימה.מעביר סדנאות לקבוצות בעיסוי צוואר ראש ופנים.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב